De Spoorzone is een brede strook die in oost-westrichting midden door Tilburg loopt, ten noorden van het stadscentrum. Het gebied werd gekenmerkt door de infrastructuur van de Hoofdwerkplaats Tilburg van de Nederlandse Spoorwegen aan de oostkant van het gebied, waar van 1868 tot 2011 onderhoud aan treinmaterieel werd uitgevoerd. Dit deel van wat nu de "Spoorzone" is, was nagenoeg afgesloten en afgeschermd voor buitenstaanders en had in Tilburg de bijnaam “Verboden Stad”.
Structuurplan Spoorzone is de naam die gekozen werd voor de grootschalige stedenbouwkundige herontwikkeling, waarbij dit gebied heringericht wordt, samen met aangrenzende en braakliggende terreinen en omliggende wegen. Dit plan behelst een gebied van bijna twee kilometer lang, met breedtes rond de driehonderd meter. De oppervlakte is zo'n 40 hectare.
Met dit plan is de tweedeling tussen noord en zuid rond Station Tilburg aangepakt en wordt de verkeersafwikkeling rond station en stadscentrum veranderd. Een deel van de monumentale industriële bebouwing uit de 19e en 20e eeuw is behouden en het verloop van de spoorrails is zelfs tot in sommige gebouwen zichtbaar gebleven, bijvoorbeeld in de LocHal (nu een bibliotheek) en de Polygonale loods met zijn draaischijf, waar horeca gevestigd is. Naast andere stedelijke voorzieningen zoals theaters en een stadspark zijn inmiddels honderden kantoorwerkplekken en woningen gerealiseerd.
Voor een impressie van de onderstaande objecten klik op de betreffende foto.
Back to Top